Monday, January 25, 2010

Kerja kerajaan

Entry kita pada kali ini ialah kerja kerajaan. Semalam kan, aku jmpa cousin aku, nama dia Mukhlis dtg dari Kedah. Dia skrng practicle dkt Bangi, mengajar addmath juga kimia. Lepasan UPSI di Perak. Universiti Perguruan Sultan Idris. Dari UPSI kita boleh mengajar budak sekolah menengah. Hmm, so actlly since form 4 aku dh ada minat nak jadi guru ni. Tett ! -_-" mcm kelakar je. tapi seriously aku nak ! family aku la kan kebanyakkn nya seorang pensyarah dan guru. So aku pun nak smbung la kan generasi sbg seorang guru. Whatahel.



Aku minat nak jadi guru sekolah rndh je, sbb murid murid dia takde la langsi mcm budak sekolah menengah. So aku decide nak mohon maktab perguruan je. So dpt la mengajar sekolah rndh. Sbb budak budak dia comel. Comel mcm adik aku. ngehh -_-" but, TAPI budak sekolah rndh ramai selekeh. haha. Geli geli pun ada. tapi takpe, mengajar sekolah rndh ni takde la pressure sgt. Gaji pun ok nottt badd. So aku cdang, lpas je dpt result ni, aku nak try mohon maktab perguruan. Ok ? ok je.



Guru ni ibarat lilin. Menerangi budak budak yg tktahu pape, tetibe dh tahu :D So aku pun nak bngga la kan klu dpt jadi ckgu. Cuti byk. Bdk cuti, dia pun cuti. Mengajar pun separuh hari je. Sbtu ahad pun cuti. Klu prgnant, still dpt gaji. Perghh ! hebat hebat. Slalu prgi kursus tmpt jejauh, ada la merasa dduk hotel. Kan best tu ? Jadi ckgu ni byk kelebihan. Percaya la. It's too fun and byk pengalaman. tett !



Ok, whtever lah kan. Krja kerajaan ni mmg makan gaji buta. Tu sbb aku nak krja dgn kerajaan. Pencen pun dpt. Pencen sbg seorang guru babe ! Jgn main gila. Even parents aku tkda tnda tnda sbg seorang guru, sbb dia ajar anak anak garang nak mampuih dan sukar nak paham, dan diaorg pun krja swsta bkn la krjaan. Tp takpe, aku nak mulakan darah kerajaan. HAHAHAHA. Kerajaan ni best apa. Cuti lebih. Krja pun tak byk.



Cousin aku ckp, nak jadi seorang guru ni paling coman 4A lain crdt. Hehehe. aku taktahu la pass ke tak aku ni. Tapi aku nak kott jadi. Mmg teringin gila. last year time exam sains sukan, ada ckgu baru ni, apa ntah nama dia, dia pun wjud time aku ambl paper sains sukan. Dia ckp, klu lepas dpr result nti, mohon la jadi guru, mmg sng dpt. tett ! dari situ, time itu, hati aku mebuak buak ni nak mencurahkan bakti kepada negara. Kahkahkah. Ayat mcm geli geli.




Tapi kata org la kan, jadi ckgu ni, selalu kena buli ? btl ke ? ntahh la -_-' tak kisah la kan. asalkan aku dpt mengajar and jmpa bdk bdk :D Tapi mak aku kata muka aku ni takde muka mcm suka bdk bdk, sbb aku ni garang suka lempang adik aku, suka jerit jerit. Peduli apa la kan, bdk bdk tak patut bg muka, patut bg tgn je. Rght ? so aku ni ada ciri ciri nak jadi ckgu disiplin lah kan :D Huu ~ Wht teh fishy berenang




Hmm, jadi ckgu kadang kadang la kan time practicle, dia hntr jauh jauh. Mcm ada la pakcik aku ni, timeprctcle dia kena hntr ke serawak selama 6 bulan. OMG ! dduk di dalam hutan, coverage susah nak dpt. Prgi sekolah naik smpan. -_-" TAKNAKKK ! Tapis krng dia tgh mengajar di Kajang. Aku harap la kan, IF, KALAU aku dpt masuk maktab, aku harap dia tak hntr la aku ke seberang laut sana tu. huu -_-" TAKNAKK ! TAKUT ! Dan err, jauh dr parents. Hehehehe.



Jadi ckgu ni, boleh dpt kereta dr ayah aku. Hahaha. best nyaa. Tak sbr la pula. Elehh, mcm la aku dpt btl btl. Tapi aku NAK ! huhh ! Tak kira. hohoho. Dpends on result. Doakan aku yea. NAK JUGA JADI CKGU. Ok. Haha. Berangan lebih -_-"

No comments:

Post a Comment