Tuesday, August 25, 2009

LELAKI

Blog kali ini, aku khususkan kepada prmpuan prmpuan di luar sana. Apa yang aku cerita ni antara hendak percaya atau tidak, depends kepada kau orang lahh. First, jngan mudah percaya akan lelaki. Sbb lelaki bukan lahh tak semua yang jujur. Even muka dia baik mcm mana sekali pun, hati dia siapa yang tahu ? Jika kita terlalu mudah percaya akan lelaki, silap silap hari bln, kita yang akan merana. Lelaki ini isi hati dia, kita taktahu. Sekali dia dh tipu kita, tlg lahh jgn bagi dia peluang lagi. Second, jgn terlalu mengharap dgn lelaki. Tapi bagi yang sudah lama couple tu, tak kisah lahh kalau korang nak mengharap. Tapi yang abru ajaa tak smpai setahun ni, jgn mudah dan jgn lahh terlalu mengaharap hingga mempersoalkan tentang perkahwinan. Jodoh kita tak tahu. Tuhan yang tentukan. Kalau tiada jodoh, mcm mana ? Sudahlah kita mengharap, lepas tu jodoh tiada pula. Aku nasihatkan lahh, kalau nak couple, couple boleh. Tapi jgn serahkan seluruh jiwa korangg. Kita ada kawan, kita masih belajar. Perjalanan masih jauh. Harap korang mengerti apa yang aku sampaikan ini. Bukan semua lelaki sempurna, bukan semua manusia sempurna. Lelaki ini egonya lebih, barannya lebih. Silap hari bulan, korang yang kena. Lelaki juga, tak mahu dirinya jatuh, diaorang mahu gahh dan mahu dirinya perfect ! Tak mahu mengalah, juga suka merajuk. Tetapi tak semua, kebanyakkan nya lahh. Aku kenal ragam ragam lelaki ini. Prmpuan, tlg jgn trlalu sng dgn godaan lelaki. Lelaki ni nafsu dia 1 ajaa, tlg lahh. Aku nasihatkan korangg. Mmg prmpuan ni sng cair dgn godaan lelaki. Tetapi tlg kawal dan jgn trlalu mudah percaya, tergoda. Kita tak tahu niat lelaki yang sbnr. Kalau benar dia sayang kita, bukan itu yang dia minta. Lelaki ini, kdang kdang tu keras kepala juga. Susah utk dipujuk. Susah juga untuk di rayu. tetapi satu ajaa kelemahan lelaki, tewas dgn tangisan seorang perempuan. Senjata seorang prmpuan adalah menangis. Aku juga sng menangis, sbb aku tahu, lelaki tak suka tgk prmpuan menangis. Aku dh lali dgn lelaki ni. Aku sedar, dan aku tahu jgn trlalu mudah prcaya lelaki. Even dgn Salleh pun aku tidak percaya 100%. Sekali dia tipu, 1000 kali aku tak percaya. Jgn mudah diperdaya. Ingatlahh kaum hawa. Lelaki ni suka cakap belakang. Sekali dia dh break, seribu kali dia kutuk kita. Mengalahkan prmpuan. Sudah dpt pengganti, dgn pggnti itu nanti dia kutuk kita. Aku kenal lelaki ni. Aku kenal sgt dgn diaorg.


Berigtlah yaa prmpuan, jaga maruah dan jgn sng dipermainkan. Aku nasihat ni, sbb aku taknak prmpuan prmpuan ni diprmainkan. Bkn aku nak jatuhkan maruah lelaki, tetapi benar sifat lelaki begini. Tapi tak semua lelaki begini, dan bkn mudah nak cari yang sempurna. Kepada lelaki, aku mohon maaf jikalau korangg terasa. Aku cuma nak nasihatkan prmpuan shj. Bkn aku nak jatuhkan maruah korang. Harap paham. Sekian.


No comments:

Post a Comment