Thursday, February 18, 2010

Pelik tapi benar

Yaa, pelik. Mmg pelik. Tapi benar. Apakah itu ? aku pun kurang pasti. Adakah kerana anjakan paradigma ? dan sebenarnya aku tidak tahu apakah itu anjakan paradigma. Adakah sifat lebih matang ? Yaa, aku melihat perkataan ini dari blog Azza, dan ia menaip mengenai anjakan ini berkaitan dgn hari lahirnya yang telah berlalu 11 Febuari yang lepas. Umur nya telah mengikat ke 18 tahun. Aku bila lagi ? sudah tentu pada tanggal 16 November nanti.




Terlalu lama menunggu. haihh -_-"


Naluri aku mengatakan tidak sabar utk melangkah ke alam duani luar. Perasaan aku meronta-ronta menyuruh mcepat utk ke 16 November. cepat la masa, berlalu lah engkau sepantas yg mungkin. kerana aku teringin benar menonton cerita 18sx. Fuhh. Kawan-kawan sahabt sahabat sudah pun jauh meninggalkan aku dgn umur mereka yang sudah menjangkau 18 tahun.








Sungguh dngki dan dengki sungguh. *mengeluh.






Bukan ini yang aku nak ceritakan sebenarnya. Buang sifat dengki, cuba jadi seorang yang matang. Bukan kah itu menjadikan kita nampak lebih tua. Tidak, bukan nak tua, tetapi aku teringin benar umur 18 itu. Semalam, kwn kepada kekasih hati menghina aku mengatakan sifat aku kebudak-budakan. Yang pasti aku mmg terasa dan terkilan, tetapi dapat menerima. Tak apa. Mulur org, aku tak boleh nak kawal.

Hari ini, pagi tadi, bukan esok, aku secara tiba-tiba terasa rajin utk menolong emakkku di dapur. Tidak sprti sebelum ini, pemalas, dan memang malas. Cuba memasak. Masak air itu boleh aja. Masak nasi petik jari aja. Goreng telur, smbil korek hidung pun boleh. Betul ? Nasi goreng ? lagi lah kacang je. Cuma yang aku tak reti ialah masakan yang berat.

Kali pertama mencuba, msti lah dari bwah ke tnggi. Hari ini, aku mencuba masak ayam kicap dan sayur kangkung di letaknya belacan di dalam. Aku snggup harungi memtong bawang yang agak tersentuh kerana smpai mengalir air mata, snggup memotong cili, kena minyak panas, tapi tahan aja. dan semuanya lah aku buat. Mak aku cuma bagi arahan sahaja dari belakang. Sedap tak sedap belakang cerita, yang pasti sekarang aku dh pndai masak masakan ini. Yela, teruja la, aku dh pndai masak. Anak dara yang lain sudah pndai masak semuanya, aku ni masih terkial-kial di belakang. Tak manis la mcm tu kan. Jadi, aku nekad utk belajar memasak dan ini di namkan anjakan paradigma. dan ini hasil hasilnya. dua sahaja yang mampu. Ok lah tu kan ?


Amaran kepada sesiapa yang tengah lapar sila keluar dari sini. Untuk mengelakan lappy atau monitor anda di makan,sila ikut arahan.





























Ini lah dia sayur kangkung letak belacan. Boleh tahan sedapnya. ecececeh.




Ini sahaj yang mampu. Yaa aku tahu tidak sedap sprti chef wan. Mak aku masak lagi sedap. Tapi tak apa, at least mencuba :)

8 comments:

  1. hahaha sedap apa. makan bujang wey

    ReplyDelete
  2. haha, mcm teruja gila ni dapat masak. auww auww.thanks yea. saya ni apa je ada :D tu Naz, bagi lelaki msakan sebegini mmg dh biasa :D tak blh buat bini saya ni :D

    ReplyDelete
  3. tahniah tahniah! nanti buka kelas memasak. i nak tumpang belajar. sebab i goreng ayam pun lompat-lompat mcm kena gigit semut api T_T

    ReplyDelete
  4. hahahaha, i lagi la goreng ayam jejauh je, taknak kena minyak

    ReplyDelete
  5. haha dh bole masak untuk i nie,
    haha wo lagu baru

    ReplyDelete